Textura vintage

Text s fotkami:
 

Textura vintage

 
 
text: Tereza Schmoranz | styling: Prague Vintage Fair a Soffa | foto: Adéla Havelková
 
Historicky cennou módu ukázal jako neotřelou, nositelnou, udržitelnou a fair a propojil ji s tvorbou předních českých návrhářů. O kom je řeč? O festivalu Prague vintage Fair, který proběhne letos na konci září již potřetí.
První kolekci s vintage prvky navrhla pro prague vintage fair Czech Grand designérka roku a módní návrhářka roku 2014, Monika Drápalová. Pro rok 2015 vznikla kolekce nazvaná Dress for Love, která je dílem hned devíti návrhářek.
třináct jedinečných modelů letošní „rychlosvlékací“ kolekce vyzve návštěvníky prague vintage fair, aby se „oblékli z lásky“ a pomohli ženám, které zažily násilí ze strany partnera.
 
Tématu násilí na ženách se dotýká i naše Fashion story, v níž se propojila móda třicátých let s literárním hlasem ženy duševně týrané. Vintage oděv v kon-textu Žluté tapety, povídky americké autorky Chralotte perkins Gilman, odhaluje svou melancholickou tvář.
 

Pro nového majitele je vintage oděv svou patinou a tajemstvím, které v sobě obvykle skrývá, předmětem k interpretaci stejně jako povídka pro svého čtenáře.  Šaty, které ukrývají příběh, možná i velmi pohnutý, vpletený do textury hedvábí nebo vlny, jsou jako text vytržený z knihy. Juxtapozice oděvů z různých období a dekadence nákladných zbrusu nových doplňků, které se k šatům z minulého století tak báječně hodí, je postmoderní modlitbou za oduševnělou módu, nezbavenou smyslu a hodnoty. Modlitbou a meditací nad prázdnotou, kterou v sobě móda vždy nese a zároveň nad osvobozující lehkostí, s níž tuto prázdnotu stále znovu staví na odiv. Ať už s radostí šifónu nebo s krutostí organzy.

Outfit bez vintage patiny může skrývat svou duši ve střihu, v materiálu, ale outfit s patinou vždy skrývá svou duši také ještě v osudu člověka, který tu již své šaty musel zanechat pro někoho jiného. Máme-li k šatům dobovou fotografii a přesto nevíme nic jistého o tom, kým člověk na ní zachycený, vlastně byl, cítíme záchvěv existenciální úzkosti. Vintage přece jen ukazuje smrtelnost a přece jen hrozí zkázou, rozpadem, ale zároveň je rozkoší, je možností tvorby, jakou bychom v módě jen stěží měli jinak po ruce…

 

 

 

Popisek 1 (hlava)

It would be a shame to break down that beautiful door!

"John dear!" said I in the gentlest voice, "the key is down by the front steps, under a plantain leaf!"

That silenced him for a few moments.

Then he said—very quietly indeed, "Open the door, my darling!"

"I can't," said I. "The key is down by the front door under a plantain leaf!"

And then I said it again, several times, very gently and slowly, and said it so often that he had to go and see, and he got it of course, and came in. …"What is the matter?" he cried. "For God's sake, what are you doing!"

I kept on creeping just the same, but I looked at him over my shoulder.

 

Kombinované šaty ze šifonu a sametu, 30. léta, ozdoba do vlasů: Aleš Báry.

 

Popisek 2 (vana)

So I take phosphates or phosphites—whichever it is, and tonics, and journeys, and air, and exercise, and am absolutely forbidden to "work" until I am well again.

 (..) but John says the very worst thing I can do is to think about my condition, and I confess it always makes me feel bad.

 

Tylové šaty, 30. léta, prádlo: Tereza Vu (kolekce Dress for Love pro Prague Vintage Fair 2015)

 

 

Popisek 3 (dvě foto)

… I get a lovely view of the bay and a little private wharf belonging to the estate. There is a beautiful shaded lane that runs down there from the house. I always fancy I see people walking in these numerous paths and arbors, but John has cautioned me not to give way to fancy in the least. He says that with my imaginative power and habit of story-making, a nervous weakness like mine is sure to lead to all manner of excited fancies, and that I ought to use my will and good sense to check the tendency. So I try.

 

 

Kombinované šaty ze šifonu a sametu, 30. léta, ozdoba do vlasů: Aleš Báry.

Tylové šaty, 30. léta, prádlo: Tereza Vu (kolekce Dress for Love pro Prague Vintage Fair 2015)

 

 

Popisek 4 (bílé)

 

I have a schedule prescription for each hour in the day; he takes all care from me, and so I feel basely ungrateful not to value it more.

 

I used to lie awake as a child and get more entertainment and terror out of blank walls and plain furniture than most children could find in a toy store.

 

Šaty z hedvábného šifonu, 30. léta

 

 

Popisek 5 (modrá)

John is away all day, and even some nights when his cases are serious.

I am glad my case is not serious!

But these nervous troubles are dreadfully depressing.

John does not know how much I really suffer. He knows there is no REASON to suffer, and that satisfies him.

 

Šaty z krepsaténu s kapucí, 30. léta, prádlo ze starožitné krajky: Tereza Vu ( kolekce Dress for Love pro Prague Vintage Fair 2015)

 

 

Popisek 6

 

I lie down ever so much now. John says it is good for me, and to sleep all I can.

Indeed he started the habit by making me lie down for an hour after each meal.

It is a very bad habit I am convinced, for you see I don't sleep.

And that cultivates deceit, for I don't tell them I'm awake—O no!

The fact is I am getting a little afraid of John.

 

Noční košilka z bledě modrého laváblu zdobená krajkou, 30. léta.